lördag 24 april 2010

Detta är den fasta jag vill ha....






Nej, detta är den fasta jag vill ha: Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok, ja, dela ditt bröd åt den hungrige skaffa de fattiga och hemlösa en boning, kläd den nakne var du än ser honom och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod. Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast. Din rättfärdighet skall gå framför dig och Herrens härlighet följa i dina spår.
Då skall Herren svara när du åkallar honom och när du ropar skall han säga: Se, här är jag.
Och Herren skall leda dig, han skall mätta dig mitt i ödemarken och ge styrka åt benen i din kropp. Du skall vara lik en vattenrik trädgård och likna ett källsprång vars vatten aldrig tryter."Jesaja 58:6-11


Det här är en ganska handfast handlingsplan vi får av Gud
Vi som så lätt tänker att detta att tjäna Gud är något högst andligt, snudd på överjordiskt.
Det uppdrag Gud har gett oss är att vi skall förkunna evangeliet för hela skapelsen, vi skall vittna om Jesus och föra människor till frälsning överallt i världen.
Vår primära uppgift här på jorden är att rädda människor från en evig förtappelse, och det kan vi bara göra genom att ge människor evangelium

Att hjälpa den som är i nöd- det är ett handfast evanglium.
Att räcka ut sin hand och dela sitt bröd,.
Sannerligen säger jag er.
Vadhelst ni har gjort mot en av dessa mina minsta bröder,
det har ni gjort mot mig.
Matteus evangelium 25:40

Man skulle kunna säga att Jesus här stryker under det budskap som Jesaja kom med.
Det vi gör mot någon som är i nöd – någon av Hans minsta- det gör vi mot Jesus!

På samma sätt som Gud överflödar i kärlek till oss - vill Han att vi ska överflöda i kärlek.
Den som aldrig hört ett ord om Gud förstår kanske inte evangelium om han eller hon inte har sina basala behov av mat och kläder och tak över huvudet tillgodosedda.

Jag tycker att William Both , Frälsningsarmens grundare,sammanfattade det bra när han sa: ”Försök inte frälsa en människa som fryser om fötterna, ge honom skor först”

Men….ska inte vi som kristna sitta i bön med knäppta händer och sluten blick?

Vi ska göra det också – förstås.
Om det nu är med händerna knäppta vi ber bäst.
Eller om vi går runt på golvet, ligger på knä eller hur vi tycker det känns bäst.
Om vi inte ser till att vi får har vi inget att ge ut.
Materiella rikedomar kanske som är nog så viktiga för den som inget har.

Gud vill låna dina och mina händer till att bära någons oroliga barn, hjälpa en gammal dam över gatan, eller följa med henne och handla och bära hennes kassar.

Han vill låna våra armar till att krama om den som är ledsen.

Våra pengar är inte våra om vi har lagt allt i Hans händer.
Vårt hus är inte vårt…..
Det är Hans- men vi förvaltar det.

Kanske är det svårt för dig att hinna ut och bre mackor till hemlösa.
Men du kan ändå delta genom att skänka pengar som förvandlas till mackor.
Och be för dem som går ut och för de som de får mätta inte att förglömma.
Det är faktiskt det viktigaste av allt.

Det är otroliga löften förknippade med denna gudstjänst.


Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast. Din rättfärdighet skall gå framför dig och Herrens härlighet följa i dina spår.

Ljus som morgonrodnaden- det är nog det mest efterlängtade och vackraste ljus vi känner till.
Du utlovas helande med hast!
Din rättfärdighet ska gå framför dig.
och i Dina spår kommer det att växa av Herrens härlighet!


Då skall Herren svara när du åkallar honom och när du ropar skall han säga: Se, här är jag.

Bönesvar lovar Gud den som både ger och ber.


Och Herren skall leda dig, han skall mätta dig mitt i ödemarken och ge styrka åt benen i din kropp

Ledd av Herrens egen hand oavsett hur torrt och bedrövligt det är där du ska fram.
Din styrka växer till.


Du skall vara lik en vattenrik trädgård och likna ett källsprång vars vatten aldrig tryter."

En vattenrik trädgård – kan du se bilden- hur det doftar och blomstrar – hur träden dignar av frukt
Ser du det klara vattnet som kastar sig utför klippsprånget i flödande kaskader.

Hela tiden- hela ditt liv- vattnet tar inte slut- trädgården vissnar inte.

Gud välsigne dig!

3 kommentarer:

  1. Elias som skrivit nedanstående text är bara en av alla tusental medmänniskor i detta land som ”behandlas” på detta sätt:

    ”Jag var hungrig och ni sålde allmosor till mig.
    Jag var naken och ni gav mig skänkta begagnade kläder och utgångna skor.
    Jag levde som hemlös och ni gav mig daghärbergets hårda bänkar att för några få timmar vila min trötta och frusna kropp.
    Jag var ensam och ni gav mig allsång, samkväm och välgörenhet.
    Jag blev vanvårdad av socialen och kriminalvården och ni sade: "Försök se det ljusa i alla fall".
    Jag var skadad av kartläggningar och LVM-progromer och ni sade: "Ta det lungt".
    Jag sökte efter min värdighet och ni gav mig era regelböcker och sade: "Lyd!! Annars blir du portad"!!
    Jag var utslagen och ni studerade mig, vägde mig och kallade mig "studieobjekt".
    Jag blev inlåst och tvångsvårdad och ni tyckte: "Visa lite respekt för allt gott vi gör för dig".
    Jag var bortsorterad och ni klassificerade mig och brände in många olika varustämplar på min kropp.
    Jag grät och ni sade: "Så ja, schåpa dig inte"
    Utifrån detta har jag skrivit min reflektion till detta.
    Samtidigt som denna offerskapande och beroendeframkallande "godhet" sprider sig som en cancersvulst i vårt samhälle. Så pratas det och tycks bland de ”rättfärdiga” professionella att människor måste ta ett eget ansvar över sina liv, jaha, hur, vart och när då?

    För att överhuvudtaget kunna ges en chans att ta eller få tillbaka ansvaret över sitt eget liv måste de myndigheter och organisationer som tagit det ifrån människor också ge det tillbaka.
    Men då är vi helt plötsligt inne på saker ”god försvarar med "näbbar och klor, nämligen makten över andra människor och behålla dessa människor där de idag anses ska finnas.

    Makt över andra människor fås idag genom teorier, moralism, förbannade kristna värdegrunder och andra ideologier. På dessa bygger vi sedan upp icke trovärdiga evidensbaseringar. Varför används inte verklighetsbaserad evidens? Kanske för att detta skulle innebära att de allra flesta karriärskåta och "goda" "hjälpare" skulle inse vilken meningslös stege de valt att klättra i.

    Rolf Nilsson
    Föreningen Stockholms hemlösa

    SvaraRadera
  2. Rolf.
    Det gör mig oerhört ont att läsa detta som du skriver.
    Jag förstår dina känslor inför tafatthet och brist på inlevelse.
    Och det enda jag kan säga är att Gud har bettde som tror på Honom att leva sig in i din situation och göra allt för att möta dina behov!

    SvaraRadera
  3. Rolf ! Utan de kristna värderingarna skulle överhuvudtaget ingen hjälp ges åt någon av "samhällets olycksbarn" - vi lever trots allt i ett f.d. kristet land , även om de kristna grundvärderingarna i allt snabbare takt monteras ned till förmån för materialism och egoism...och samhället anser sig inte ha något ansvar eller skyldigheter mot den som bryter mot reglerna

    SvaraRadera